Mar 14, 2018
Does Toothpaste Need a Hechsher
Illustration photo by photoalto

Question for the Rabbi: Does toothpaste have to have a Kosher certification now that they are manufactured with edible ingredients?

Answer by Rabbi Yosef Yeshaya Braun, member of the Badatz of Crown Heights:

Many poskim maintain that inedibles do not have to be kosher. What is considered inedible halachically, though, is not completely clear. It can range from something not usually served at a meal to an item that does not qualify as food-grade.

In the past, toothpaste and mouthwash were made with many non-edible components; today they are manufactured mostly of edible, palatable ingredients we eat on a daily basis.

This change, many argue, make kosher toothpaste a requirement—while there are others who say we may nevertheless be lenient. Although they might be edible, toothpaste and mouthwash are not consumed intentionally.

In practice, we should be strict with regard to flavored toothpaste, and it should be purchased only with a hechsher; but there is room to be lenient regarding unflavored varieties.


(Originally published on halacha2go.com)


Most Read Most Comments


Opinions and Comments
1
kosher for passover tooth paste
article regarding toothpaste forgets to mention that for pesach one should only use toothpaste with a reliable hechsher
(3/14/2018 10:01:21 AM)
2
easy to make everything assur
Reb Moshe said clearly that toothpaste does NOT need a hechsher.
(3/14/2018 11:08:05 AM)
3
TOMS
I USE TOMS ITS HEALTHY AND HAS OU. ESPECIALLY GOOD FOR THE KIDS WITHOUT COLORING
(3/14/2018 11:32:24 AM)
4
to #2
If you had actually read what was written you would see that the formulation of toothpaste has changed since R' Moshe paskened.
(3/14/2018 11:33:40 AM)
5
Aaron
BS"D

to # 2

Rav Marlow, OBM told me clearly that toothpaste does indeed need a heksher
(3/14/2018 12:05:00 PM)
6
what is considered a flavor?
Mint is the typical usage - I'm assuming thats is nevertheless a flavour
(3/14/2018 12:42:27 PM)
7
מראי מקומות וציונים
האם משחת שיניים צריכה להיות כשרה?

איסור טעימה במאכלות אסורות אף כשאינו בולע - בשו״ת הריב״ש סרפ״ח - הובא ברמ״א יו״ד סק״ח ס״ה ובש״ך שם סקכ״ד.

ואף גם בספק איסור - דרישה יו״ד סצ״ח סק״א. ש״ך יו״ד סמ״ב סק״ד. וכ״כ להלכה בפמ״ג סצ״ה במ״ז סקט״ו. שם סק״ח במ״ז סק״ט.

ואף גם למש״כ הט״ז סצ״ח סק״ב להתיר לטעום בלשון במקום ספק - יש שכתבו שכ״ז רק בלוחך בלשונו ולא במכניס לתוך פיו (אפי׳ כשפולט לאחמ״כ) - יד״י שם פיה״א ופיה״ק סק״ב. וכ״מ בחוו״ד בחי׳ סק״ב. יד אברהם סק״ח ס״ה בתי׳ בתרא. אבל ראה בכוונת הט״ז בפמ״ג במ״ז שם. יד אברהם סק״ח ס״ה בתי׳ הא׳.

והנה, בשו״ת צ״צ הקדמון סמ״ז - הובא במנ״י כלל פח סק״ג - להתיר טעימה באיסור דרבנן. ובשו״ת נוב״י מהדו״ת יו״ד סנ״ב ר״ל (ומספקא לי׳ בהא מילתא) דהצ״צ מיירי רק באיסור פגום.

[ואף שלפי האמת, בעיון בשו״ת צ״צ גופי׳ מוכח שבכל איסור דרבנן קאי (וראה גם בפת״ש רסי׳ צח. ועיי״ע בשד״ח כללים מע׳ טית כלל ו) - מ״מ, למעשה הסכמת האחרונים אינה כן, וס״ל שגם באיסור דרבנן אסור לטעום, ראה בנוב״י הנ״ל, פמ״ג שם ושם. יד״י הנ״ל בפיה״ק סק״ב.חכמ״א כלל סב ס״י. ולהעיר גם מבא״ח אמור ש״ב סוס״ט].

ואסברה לה במטה יהונתן סק״ה ס״ה (וכ״כ גם בשו״ת הר צבי יו״ד סצ״ה) דליכא למיחש בכגון דא שמא יבוא לאוכלו. וכ״כ להתיר בשו״ת כת״ס יו״ד סוסי׳ נז ועוד. ויסוד הדברים נמצא כבר בתבו״ש סמ״ב סק״ד. (וילה״ע, שמד׳ הש״ך והט״ז שכ׳ לתרץ בדין מרה באו״א - אולי איכא למישמע מינה דלא שמיעא להו לחלק בהכי).

ולכאו׳ הן הן הדברים במשחת שיניים, שאף אם אינו פגום כ״כ, לית לן למיחש שיבוא לאוכלו. ואין לומר שיש לחוש שמא יבלע בטעות - שהרי איסור פגום אסור רק משום אחשבי׳ (אלא דלאו כו״ע מודי בהכי. ואכ״מ), ול״ש אחשבי׳ כשנעשה ללא כוונה (ראה שו״ת תה״ד סקכ״ט. וראה שו״ע אדה״ז סוסי׳ תמב). וכ״כ בעניננו בשו״ת קנה בושם ח״א סכ״ה.

ועצ״ע, שהרי הריב״ש כ׳ להדיא בטעם איסור טעימה ״כדי שלא יבוא לבלוע מעט״, ומ׳ מלשונו שחוששים שיבלע בטעות, וכפה״נ כוונתו שמתחייב שכן נהנה. (וכבר הסתפקו אחרונים אם שייך לומר שכן נהנה בדבר מר, ראה הגהות רעק״א סתע״ה ס״ד. משנ״ב שם בבה״ל. אבל ראה מאירי ר״ה כח, א. ועיי״ש בפנ״י. חי׳ חת״ס. ערול״נ שם כט, א. שו״ת כת״ס או״ח סק״ז). ולפ״ז, עכצ״ל שבאיסור פגום - גם בבולע לית לן בה. וצ״ב. או״י באו״א, שאין חשש שיבוא לבלוע בפגום, כיון שדרכו וטבעו לעמוד על המשמר שלא לבלוע. וד״ז מן הדוחק.

והנה, בפת״ש העתיק מהנוב״י, דהצ״צ לא התיר רק בטעימה בלשונו משא״כ בטועם בפיו ופולט. אבל לא נמצא כדברים האלה בנוב״י (אא״כ בבולע קצת, שבזה אי״מ כשפולט אח״כ). וכן בפמ״ג בסצ״ה שם כ׳ להדיא להתיר גם בבולע.

אמנם, הפר״ח סק״ח סקכ״ב דעת אחרת עמו, להחמיר גם באיסור פגום (אא״כ במקום חולי). ובחכמ״א שם נטה להחמיר כדבריו. ובפמ״ג סק״ח שם שהמחמיר תע״ב. (ויתכן שבנפסל מאכילת כלב גם לפר״ח יש להקל. ושאני בורית שבפר״ח שם שנאכל לכלבים ע״י הדחק - ראה שו״ת צ״צ הקדמון סצ״א). וראה מש״כ בארוכה בשו״ת משפטיך ליעקב (גרינוולד) יו״ד סל״א, שכל בענ״פ יחמיר מכמה טעמים.

אכן, גם לדעת הפר״ח, וכן לפמש״כ הפמ״ג שהמחמיר תע״ב - עדיין מקום אתנו להתיר במשחת שיניים וכיו״ב, שכיון שרובו אין לו תורת אוכל, ה״ה בטל ברוב וא״צ ס׳ (אמת ליעקב יו״ד סק״ג. שולחן הלוי ע׳ קפ. ועד״ז בשו״ת אג״מ יו״ד סס״ב. וראה בכעי״ז ביד״י סצ״ח סק״ג. ולהעיר גם מפמ״ג סק״ג במ״ז סק״א בהטעם בכל פגום שברוב בעלמא בטילה. ויש שכתבו לבאר עפ״ד הגר״ח הלוי מאכ״א פט״ו. ויל״ע מדין ביטול בדבר שעיקרו בכך, ראה בארוכה אצלנו במ״מ וציונים להלכה יומית אות תקלו).

אלא שבזמנינו שחיך אוכל יטעם כי טוב הוא למאכל, נפל היסוד והבנין, כיון שרובו ראוי לאכילה. ואף שעדיין י״ל דל״ש אחשבי׳ על הבליעה, מ״מ עדיין שייך אחשבי׳ על הטעימה גופא. וכ״מ קצת מדין הטאבאק שבמג״א סתס״ז סק״י (ועיי״ש בשו״ע אדה״ז סכ״ד). ובבית מאיר כ׳ דשאני התם משום חומרא דחמץ. אבל התם קאי בריחא שמדינא לאו מילתא היא, משא״כ בנדו״ד בטעימה ממש. ועל כרחנו להזדקק לחילוקים חדשים בטעם ההיתר.

וראה מה שהאריך בסברות חדשות להתירא במילואים ליד״י מהדו״ח סצ״ח בתחילתו סק״ב.
(3/14/2018 1:37:27 PM)
8
FLAVOR
All toothpaste has flavor in it. Without flavor added, you wouldn't be able to stand the taste.
(3/14/2018 2:02:41 PM)
9
To #! About pesach
not quite right what you wrote
Toothpaste for pesach Needs to be clear of any home it's not necessarily kosher
(3/14/2018 5:52:18 PM)
10
to #9
so no one should brush the whole pesach? keep your chumros to yourself
(3/14/2018 6:50:45 PM)
11
Both cochineal & carmine
Are red food coloring made from dried ground bugs. I have seen cochineal listed on non- kosher mouthwash . Always check ingredients if buying toothpaste or mouthwash or other items that are red.
(3/14/2018 7:51:02 PM)
12
To #2, re: Rav Feinstein
When you said "Reb Moshe" I assume you meant Rav Feinstein?

You may not be aware that Chabad does not automatically follow all of what Rav Moshe Feinstein paskened. For example, Chabad holds to a different standard on the question of whether or not milk needs to be cholov Yisrael: Chabad says yes, we are to only drink cholov Yisrael milk.

This is despite the excellent relationship that nevertheless existed between the Lubavitcher Rebbe and Rav Feinstein.

PS: The fact also remains that there are many brands of toothpaste that have reliable hechsherim, so there's no risk of making "everything assur" as you assert, concerning toothpaste here.
(3/14/2018 11:00:04 PM)
13
can someone tell us specifics?
What toothpastes are Kosher? Is Crest? Colgate?
(3/15/2018 12:06:13 PM)
14
Cholov Yisroel
Harav Feinstein said we can rely on the USDA; HOWEVER, the USDA standards have changes since Harav's ruling.
There isn't only cow milk....
(3/15/2018 12:40:51 PM)
15
Toothpaste
Beste toothpaste on Pesach is sour apples with lots of water
(3/15/2018 5:55:27 PM)
16
Cholov yisroel
Please read the heter in the original. While Rav Feinstein did give a heter it is not at ALL as striaght as people think it to be. In his own heter, the Rav says (not exact quote, just to the effect of) not to follow this heter unless it is absolutlsy 100% necessary... when learning this extremely complicated and 4 page heter inside, one can see how it's not a simple thing to have cholov stam
(3/15/2018 9:43:52 PM)
17
#14, Reb Moshe said nothing about the USDA
Learn the teshuvos. The USDA has very little to do with it.
(3/16/2018 2:03:59 AM)
18
Number 12 calm down.
The entire litvish world refers to him as “Reb (or Rav) Moshe”.
I don’t think any disrespect was intended. If anything, you happened to mention the most controversial and misunderstood of all the thousands of teshuvios he wrote to prove your point.
(3/16/2018 2:29:29 AM)
What's Your Opinion? Post a Comment
Title:

Your Comment:


Comments must be approved before being published. Thank You!

Make COLive® your homepage | Contact Us
© 2018 COLLIVE.com
1529843989